Suna je stara frendica koju sam viđao stalno i onda smo se potpuno pogubili. Ponosan sam što je dogurala tako daleko i da piše ovako zanimljive stvari. Uglavnom, prenosim kako je bilo na promociji njene najnovije knjige, a ako vas je zaintrigirao razgovor, na kraju teksta pročitajte kako nabaviti svoj primjerak!
———–
Promocija knjige Sunčane Tuksar Multiverse of Storytelling: Fashion and Film Feat. Imaginary Worlds održana je 22. studenoga 2024. s početkom u 19 sati u Čitaonici i galeriji V. N. u zagrebačkoj Ilici 163 a. Riječ je o filmu, modi ii komunikaciji fikcijskih i zamišljenih svjetova unutar raznovrsnih medija i popularne kulture. Promocija nikako nije bila klasična, ljubitelje svjetova priča na filmu, televiziji, u modi, književnosti i mnogim drugim medijima, kao i ljubitelje pripovijedanja dočekalo je nešto sasvim nesvakidašnje. S autoricom je razgovarao urednik knjige Zoran Roško, a suautor, kultni teoretičar medija i kulture Henry Jenkins obratio se prisutnima javljanjem putem videa. Zahvaljujući vizualnom umjetniku Matiji Debeljuhu publiku je dočekao i poseban audio-vizualni doživljaj pratećeg sadržaja iz knjige.
Autorica knjige Sunčana Tuksar profesorica je engleskog jezika, filma, semiotike i transmedijske naratologije, zaposlena kao docentica iz područja anglistike i komunikologije na Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli. Uz ovu, autorica je triju knjiga: Prekoračenja; transmedijska kultura i film (2021.), Unutarnji poslovi književnih figura (2021.) i Happenstance ‘20s: Language, Media, Communication (2022.). U novoj knjizi je jedinstvenim poglavljem „ugostila“ i suautora, profesora Henryja Jenkinsa. Na ovu suradnju potakla ju je želja da se novi pravci, a nekih od njih Jenkins je začetnik, prepoznaju i uvedu kod nas i na našem jeziku. Knjiga ujedno pruža podršku inovativnim ili srodnim kolegijima na našim i stranim sveučilištima pri razvijanju novih ideja u komunikacijskom susretu umjetnosti i znanosti.
Sunčana Tuksar poručuje nam da su priče koje su u našoj kulturi ispričali Vivienne Westwood, Lars von Trier, Madonna, David Bowie, Amy Winehouse i mnogi drugi obilježile naše doba i u ovoj knjizi poručuju: svi koji ulogu popularne kulture u kreiranju stvarnosti danas još uvijek zanemaruju ili niže rangiraju – griješe. Knjiga govori o susretima mnoštva raznih medija poput glazbe, filma i mode umreženih u jedinstvenu kompilacijsku kasetu, ovaj davno zaboravljeni medij u svojoj suvremenoj „premium“ varijanti. „Možete samo zamisliti što takva kompilacija može obuhvatiti i dokle seže u planetarnoj vladavini svega“, kaže Sunčana. „Često se ponavlja da slika govori tisuću riječi, u vladavini selfija postavlja se pitanje je li tome doista tako. Otkriva li slika ili prikriva?“
Predstavite nam ukratko ovu dvojezičnu publikaciju, prvu takvu kod nas
Riječ je o dvojezičnoj knjizi Multiverse of Stortylling: Fashion and Film Feat. Imaginary Worlds, koja se na našem jeziku zove Multiverzum pripovijedanja: Moda i film uključujući Zamišljene svjetove. Ona prvi put kod nas donosi nove pojmove iz područja transmedijske vizualne komunikacije i popularne kulture na engleskom i hrvatskom jeziku. Sastoji se od nekoliko ključnih poglavlja, a gostujuće poglavlje o zamišljenijim svjetovima iz filma s naglaskom na Disney i Marvel napisao je američki profesor komunikologije i poznati autor Henry Jenkins. Knjiga je obogaćena brojnim fotografijama mnogih naših i stranih umjetnika, njih više od stotinu, što je dodana vrijednost publikacije i na čemu sam izuzetno zahvalna.
U naslovu spominjete zamišljene svjetove i transmedijski multiverzum, o čemu je riječ?
Zamislite da ste na pub kvizu. Znate li što je to transmedijski storytelling? Koji je bio prvi hit Madonne? Koji fotograf je poznat po suradnji s Davidom Bowieom? Možete li navesti pet vodećih filmskih franšiza kreiranih prema stripu ili knjizi? Pogađate li kako komuniciraju moda i film zahvaljujući nagradi Oscar? Znate i koja je prva punk dizajnerica? I naposljetku, koji je zajednički nazivnik svemu navedenom? Pogodili ste, odgovor je – popularna kultura. Živimo u doba medija i medijskih fenomena. Danas je sve priča pa i gastronomiji, što zasigurno i vi prepoznajete. U velikom otkriću novih načina dijeljenja priča, ova knjiga slijedi takav koncept u potrazi za točkom susreta kreativnosti i znanosti i bit će praktična svima koje zanima kako se priče medijskog doba međusobno udružuju.
Tko je Henry Jenkins, suautor i zašto je ova suradnja iznimna za našu zemlju?
Ukoliko niste čuli za ovog sada već kultnog profesora filma i komunikologije, ovo je dobra prilika da ga upoznate i da saznate čime se on bavi jer je uvelike utjecao na našu znanost i umjetnost. On se naime smatra jednim od najvažnijih teoretičarem filma i medija našeg doba, a meni je osobito zanimljiv upravo njegov transmedijski pristup. To je zapravo temelj za razumijevanje različitih medijskih kultura i ideja, koja pokazuje da su svi mediji umreženi, uključeni jedni u druge. Profesor Jenkins velikodušno je darovao poglavlje u mojoj knjizi u kojem opisuje kako su ovi pojmovi nastajali, zašto je neke od njih sam skovao te kako se publika, čitatelji, gledatelji, studenti, publika i profesori mogu njima služiti i baviti, ali i samostalno dalje razvijati zamišljene svjetove.
Zašto kažete da je riječ o multimedijskom predstavljanju knjige, o čemu su već neki mediji izvijestili kao o nesvakidašnjoj pojavi kada su u pitanju promocije knjige?
Predstavljanje ove knjige u Zagrebu „prekoračilo“ je spisateljski i literarni svijet jer je posjetiteljima pružen izniman popratni audio-vizualni doživljaj zahvaljujući vizualnom umjetniku Matiji Debeljuhu, odnosno Apoteci – prostoru za suvremenu umjetnost. Tako su posjetitelji imali priliku vidjeti isječke iz filmova o kojima je riječ u knjizi kao i mnoštvo raznovrsnih fotografija domaćih i stranih umjetnika zahvaljujući kojima ova publikacija ima dodanu vizualnu vrijednost na način da knjiga „pokazuje“ ono o čemu govori. Zahvalna sam i svojem uredniku Zoranu Rošku, našem poznatom filozofu, književniku i teoretičaru kulture, koji je na njemu svojstven način „šarmirao“ prisutne i obogatio ovaj događaj zanimljivim pitanjima i komentarima.
Docentica ste komunikologije i anglistike na Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli, što ova publikacija znači za vaše studente?
Moji studenti na inovativan način pristupaju analizi slike na filmu, uče o adaptaciji likova i razvoju vlastitih priča, vježbaju pisanje scenarija i ujedno razvijaju vlastite zamišljene svjetove, poput onih u stripu, video igri, reklami, dokumentarnom filmu, edukaciji, kulturi i tome slično. U transmedijskom smislu, danas vizualne priče koračaju svuda, od modne piste do marketinga, a već desetljećima dominiraju popularnom kulturom. Na svojim kolegijima razvijam ideju o međusobno povezanim platformama čiji smo svi mi korisnici, ali istovremeno i njihovi stvaratelji. Mediji se „hrane“ nama jednako kao i mi njima. Dakle, nije hrana kojom se vi na ovome blogu bavite, ali na neki način ni bez ove ne možemo zamisliti život.
Knjigu zasad nećemo naći u knjižarama, izuzev sajmova knjiga. Kako onda doći do knjige?
Za kupnju knjige potrebno je javiti se izdavaču, Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli, koji će vam je poslati nakon uplate. Čitatelji vašeg bloga imaju popust od 10% do kraja prosinca, a svi studenti 50%. Želim vam da uživate u knjizi kao što sam ja uživala u njenom stvaranju. Evo podataka: Ured za izdavačku djelatnost, 385 0 (99) 3777 463, izdavaštvo@unipu.hr.
Foto: Goran Škofić